Zakaj nam izpadajo lasje in kako lahko ukrepamo

Najprej se moramo zavedati, da ne vsako izpadanje las napoveduje plešavosti. Povsem normalno je, da na dan izgubimo tudi do 100 las. Ko pa se izpadanje znatneje poveča, je to lahko razlog za skrb.

Zakaj lasje izpadajo?

Izpadanje las lažje razumemo, če poznamo cikel rasti las. Sestavljajo ga štiri faze:

Prva je faza rasti oz. anagena faza, v kateri lasje rastejo iz mešičkov ali korenin pod kožo. Ta faza določa dolžino las in glede na to traja različno dolgo (pri ženskah npr. tudi do 6 let). V tej fazi lasje zrastejo približno 1 cm vsakih 28 dni, v njej pa je večina lasnih mešičkov (do 90 %). Naslednja je prehodna oz. katagena faza, ki traja približno 2 tedna in obsega 1–2 % las. V tej fazi lasje prenehajo rasti; las se loči od dermalne papile, v kateri so celice, ki tvorijo nove lase. Nato sledi  faza mirovanja ali telogena faza, ki traja približno 3 mesece, ko stari lasje mirujejo, novi pa že začnejo rasti. V tej fazi je med 10 in 15 % las. Ko začnejo rasti novi lasje, postopoma potiskajo stare mešičke proti površini, ti pa nato izpadejo. Faza izpadanja oz. eksogena faza je zadnja stopnja v življenjskem ciklu las, ko starejši lasje odpadejo z lasišča. Ta obsega približno 10 % las. Posamezni cikli lasnih mešičkov so torej neodvisni drug od drugega, kar pri zdravem lasišču preprečuje množično izpadanje las. Zakaj torej pride do prekomernega izpadanja las? 

Vzrokov za povečano izpadanje las je malo morje in včasih jih je težko določiti. Med njimi so lahko: stres, pomanjkanje določenih hranil (denimo železa, cinka ter vitaminov B in D; tudi v primeru strogih diet), nezdrav življenjski slog, nihanje hormonov (npr. v menopavzi, po porodu ali zaradi motenj delovanja ščitnice, pri moških pa z upadom ravni testosterona), bolezni, neželeni učinki zdravil, genetska predispozicija, staranje ali kombinacija več teh dejavnikov. V zadnjem času opažamo tudi, da se veliko prebolevnikov virusa COVID-19 sooča s prekomernim izpadanjem las – pojav je tako zelo razširjen, da je dobil tudi svoje poimenovanje “Covid fallout” oz. Covidno izpadanje. Strokovnjaki ugibajo, da je redčenje las verjetno posledica fizičnega in čustvenega stresa, ki ga doživlja bolnik, v kombinaciji s pomanjkanjem določenih hranil. Pri reševanju težav z izpadanjem las je pomembno prav to, da prepoznaš njegov vzrok, saj se tako bistveno lažje in učinkoviteje lotiš ukrepati.

 

Kako si lahko pomagam?

Čarobnega zdravila, ki bi čez noč rešilo to težavo in bi bilo univerzalno za vse, žal ni. Obstajajo pa različne metode, kako težave z izpadanjem las omiliti in preprečiti njihovo napredovanje. In vsem je skupno, da je treba začeti ukrepati v zgodnji fazi.

Nega las od zunaj

Pri negi las je brez dvoma bistvenega pomena izbira pravega šampona: ta naj vsebuje sestavine, ki penetrirajo v lasne mešičke, jih nahranijo in spodbujajo proizvodnjo keratina, ki je osnovni gradnik las, ter učinkovine, ki spodbujajo rast las in preprečujejo njihovo izpadanje. Šampon naj bo nežen in naj ne izsušuje lasišča. Delovanje šampona dopolnjuj in nadgrajuj z uporabo tonika proti izpadanju las. Ob njegovi uporabi si nežno masiraj lasišče, saj z boljšim pretokom krvi skozi lasišče mešički dobijo več hranil in kisika, kar spodbudi rast kakovostnejših las. Študije so pokazale, da lahko po 4 minutah masaže lasišča na dan opazimo občutno izboljšanje lasnega cikla.

Izberi kakovostno krtačo, elastike in sponke za lase. Pri tem velja omeniti, da je eden od glavnih razlogov za izpadanje las ob meji lasišča pri ženskah trakcijska alopecija, ki je posledica tesnega zatezanja las – bodisi tesno spetega čopa, fige ali kite, kjer z veliko silo delujemo na lasne mešičke in jih tako slabimo. Pomembno je tudi, da se pri sušenju, ko so lasje še mokri in torej ranljivejši, ne pretirano češemo, saj tudi tako obremenjujemo lasne mešičke in sama lasna vlakna.  Podobno se zgodi pri uporabi likalnika ali kodralnika za lase, zato ju ne uporabljaj prepogosto.

Nega od znotraj

K boljšemu stanju las lahko pripomoremo tudi z zdravim življenjskim slogom. Svetujemo kakovosten spanec in redno sproščanje za zmanjševanje stresa (gibanje, meditacija). Uravnotežena prehrana ima tudi pri laseh veliko težo, zato v svoj jedilnik vključi pestro izbiro živil. Za vnos zadostnih količin mikrohranil (vitaminov, mineralov, antioksidantov in fitonutrientov) si pomagaj s kakovostnimi dopolnili Hair Skin & Nails. Izpostaviti velja, da med drugim vsebujejo tudi palmeto, ki deluje kot blokator tvorbe DHT oz. dihidrotestosterona (vzrok dednega izpadanja las).